מחברת המוות (נטפליקס, 2017) – סיקור

מחברת המוות / Death Note – הסרט של נטפליקס

 

אז אחרי שצפינו בטריילר שהפך למעין בדיחת אינטרנט כתגובת התפלאות לכך שאת L יגלם שחקן … שחור! אוקיי? שחור! גם כך הבדיחה היא פחות שהחליפו את הגזע אלא יותר שזה היה שרירותי כל כך.. נסיון להיות פוליטקלי קורקט? ואני חושב שאולי זו הייתה הבעיה העיקרית שלי עם הסרט.

לפני יציאת הסרט

קודם כל, לא אשקר – אני ממש שמחתי כששמעתי שמבצעים אדפטציה מערבית לDeath Note כיוון שידעתי שכל אדפטציה היא פשוט הגברת מודעות. וכבר הייתה לנו אדפטציה סבירה אחת של Ghost In The Shell (הם שינו את הסוף וכו' .. נושא אחר לגמריי). להביא עוד לקהילה הזו, להגדיל את הצריכה של המדיה – כל אלו יגדילו את הסיכוי לקבל אנימות איכותיות שוב. זו רק דעתי .. אבל היו כמה עונות פושרות בשנתיים האחרונות. לאו דווקא במובן של אין מה לראות לגמריי, אלא במובן של חדשנות. אז כן, מקבלים עונות חדשות לסדרות ישנות ורימייקים, וספין-אוף ועלילות אלטרנטיביות …אבל מתי יתחילו סדרות ענק? מתי נראה את מחברת המוות הבאה? לא ברור. האדפטציות סימלו תקווה, זו הייתה התחושה שלי לפחות, בנוגע לעתיד התעשייה.

איך היה הסרט עצמו?

כפי שיוטיובר מאוד אהוב עליי Glass Reflection ציין בסיקורו: חשוב להבין מה המשמעות של אדפטציה מערבית באורך כשעה וחצי לסדרה יפנית בעלת 37 פרקים.
צריך להנגיש באיזשהו מובן לקהל המערבי את כל ההשקפות החברתיות שנמצאות באנימה. לכן, יש לנסות להבין איך הסרט נראה מנקודת מבט של מישהו שלא שמע על Death Note מעולם. בסופו של דבר, זה אחלה טיעון מכיוון שלסרט ולסדרה/מנגה הבדלים עצומים ודמיון מצומצם שעיקרו בpremise והאקספוזיציה. הסיפור מתחיל בצורה יחסית דומה והקונספט של המחברת נשמר יחסית זהה. בנוסף, הדמויות המרכזיות נשארו – לייט, L, אביו וכו'.. אבל בערך כאן זה נגמר. ככל שהסרט מתקדם מתברר עוד ועוד כי לבמאי ולתסריטאי הסרט היה חזון אחר לקונספט.

מאחר וכבר דיברנו מעט על עניין ההשוואה ננסה להבין רגע את ההסתכלות על הסרט בפני עצמו. אחרי הכל, אל לנו לשכוח שהאנימה למשל, גם היא בעלת פגמים. חורי עלילה כאלה ואחרים (שכרגע לא ידוע לי אם הם קיימים גם במנגה), עד כדי החלק השני של הסדרה שלעתים הרגיש כמו deus-ex machina. אולי רק נדמה לנו שכל דבר שיצא עשוי לאכזב.

אבל זה לא מה שקרה כאן. מה שקרה הוא שהסרט נכשל גם בלהוות משהו בפני עצמו. גם בהנחת העובדה שהוא אדפטציה בצד, והתייחסות לחופש יצירתי אנחנו רואים סרט .. תפל.
הדמויות התנהגו בצורות בלתי מוסברות (כמו הפגישה המוזרה של L עם קירה במסעדה), מערכת היחסים בין לייט לחברתו שהיא פשוט לא ברורה איך היא מחזיקה את עצמה עם דפוסי התנהגות שלא מסבירים למה על הדמויות להישאר יחד. אפילו כסיפור אהבה הוא היה חסר כל בשר כמו כל שאר העלילה. הסיפור התיימר להיות מותח אבל אף פעם לא השאיר שאלה בראשנו מלבד – הצדדים מתכננים לעשות דברים בזמן הפילר הזה? מתי העלילה תתקדם? הדמויות עצמן התנהגו בחוסר הגיון או בקיצוניות שלא ניתן להסביר, במיוחד הדמות של לייט שהצטיירה כאגרסיבית מאוד מבחינה חיצונית , גם כשלא ברורה תמיד הסיבה. במילים אחרות – נדמה שהבמאים ניסו לגרום ללייט וחברתו להכנס תחת איזשהי הגדרה שתהיה ברורה לצופה: אלה הרעים. ולגבי L – אלה הטובים. ואחרי מאבק מאוד קצר הטובים נצחו.

איך כאדפטציה?

פה בדיוק זה השלב בו כן צריך להתייחס לתוצר כאל אדפטציה. כי כל היתרונות של חומר המקור נזרקו וזה מסביר למה הסיפור מחוויר כל כך. האנימה למשל, תמיד הדגישה את ראיית העולם של הדמויות כפי שהיא ולא ניסתה לשטח אותה ל"טוב" ו"רע" או להאכיל בכפית את הצופה בדעה מקובלת / פוליטקלי קורקט ונסתה לעורר מחשבה – מי באמת צודק במאבק. מובן שמוצגים כאן שני צדדי קיצון שאף אחד מהם לא באמת צודק, אבל זהו מאבק אידיאלים שממנו אפשר אולי להבין איך אזורים יותר מתונים עשויים להיראות. טוב/רע לא קיים באנימה. ובאיזשהו מובן זה משקף גם את המציאות. האם מה שאנחנו תופסים כ"רע" זה פשוט האנשים שהפסידו ולכן זכו לבוז להם בסוף המאבק? אולי ואולי לא. אבל האנימה ידעה לשחק עם זה. הסרט לא ידע לשחק בכלום. גם השחקנים שלו לא ידעו לשחק.
לאנימה היה את האופי – סאונדטרק, אנימציה, דיבובים והצגת הדמויות בצורה שאפשר להתחבר אליה. הסרט באופן מכוון הקשה להתחבר אל חלק מהדמויות כדי להטות את דעתנו לכיוון מסויים. מאחר והסדרה הייתה ארוכה יותר המאבק היה בעל פרטים מרובים יותר וההתקדמות שלו הייתה ברורה. בסרט התקדמות המאבק והדרדרות היחסים בין לייט לL היית קשה להסברה. כסרט בפני עצמו כל עם כל אלו בחשבון זה פשוט נראה רע. כאדפטציה זה רק מבהיר למה הסיפור היה מושך מלכתחילה, ומה היה חסר.

סיכום

– האם הסרט אדפטציה טובה לאנימה/מנגה? לא, למעשה יש הרבה יותר שוני מדמיון והיא העיפה את החלקים הטובים.
– האם הסרט טוב בפני עצמו? לא.

האם כדאי לצפות במחברת המוות (2017) של נטפליקס?
לא.

עד כאן,
במידה ואתם לא מסכימים איתי הרגישו חופשי להגיב למטה. =)

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s